ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند نقش پررنگ زنان روستایی در توسعه گلخانه‌ها و زنبورداری تنها زن رزمنده در عملیات بیت المقدس چه کسی است؟ بیرون‌پریدن مرگبار زن باردار از  پنجره پاسخ به چند پرسش تربیتی کودکان | خواب منظم به کودکان آرامش می‌دهد آیا صدازدن والدین با  اسم کوچک، نشانه صمیمیت است؟ بازآفرین قدیمی‌ترین صندوق‌پوش مرقد امام‌رضا(ع) پادکست | صبح برادرم را تشییع و عصر برادر دیگرم را بدرقه کردم پروفسور پریرخ و رسالت شفای روح با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ والدین بخوانند| جشن تکلیف‌های لاکچری باعث آسیب به کودکان می‌شود ضربه جبران ناپذیر مشاورنما‌های اینستاگرامی قانون مرخصی بعد از زایمان زنان در بخش خصوصی به درستی اجرا شود ویدئو | تصاویر باورنکردنی از خشونت پلیس آمریکا علیه زنان معترض به نسل‌کشی در غزه
سرخط خبرها
پنجمین رویداد ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در کلات برگزار شد

پنجمین رویداد ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در کلات برگزار شد

  • کد خبر: ۱۸۹۶۳۵
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
پنجمین رویداد علمی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در سطح ملی در شهرستان کلات برگزار شد. 

به گزارش شهرآرانیوز، پنجمین همایش علمی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری توسط فرمانداری کلات با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد، با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی امروز ۲۶ مهرماه در محل فرمانداری کلات برگزار شد و تا ۲۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مراسم گفت: کلات به مانند سربندی بر پیشانی ایران است که هم وجاهت، تاریخ و هم ادبیات، آوا، نقش، رنگ، پیشینه، طبیعت، مزه و طعم دارد.

مریم جلالی اظهار کرد: فارغ از کلیشه های رایج و سخنرانی ها و آداب و پروتکل ها امروز می خواهم  بگویم من یک مادرم و وقتی از زن، روستا و از تولید صحبت می‌ شود که این سه گانه، زن تولید می کند و مادرانگی اش ایجاب می‌کند دل بسوزاند.

جلالی با بیان اینکه توسعه باید مبتنی بر خانواده شکل بگیرد نه بر اساس شاخص‌های اومانیستی و سوسیالیستی، اظهار کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که در هرنقطه جهان اتفاقی بیفتد این مادرانند که دلشان به درد می آید و این مادرانند که اشک می‌ریزند و سعی می‌کنند جهان بهتری را ایجاد کنند. مادرانگی یک فرهنگ زیست شناسی نیست که بگوییم یک جنس است نه، اینگونه نیست، بلکه یک فرهنگ است. اگر امروز در غزه نسبت به جنایت‌هایی که در غزه می‌شود و دل بشریت به درد می آید یعنی مادرانگی خودشان را حفظ کرده اند و یک خانواده بزرگ هستیم.

وی گفت: من بسیار خوشحالم از اینکه امروز درخدمت جمعی از اساتید هستم، همیشه دست یاری به سوی دانشگاه دراز کرده و خواسته‌ایم که نگاه، تفکر، بینش و نگرش ایجاد کند زیرا که ایجاد نگرش باعث دانش و منش خواهد شد. 

جلالی افزود: اگر رفتار ما از یک نگرش اصلی و مبتنی بر یک بینش علمی و بینش تاریخی باشد آن گاه می‌توانیم بگوییم که راه را درست رفته ایم. 

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص پنج نقش اساسی زنان که در روستا تجلی پیدا می‌کند، گفت: اولین نقش مربوط به زنان روستاست که با لبخند و روحیه‌شان به روستا جان می‌دهند، بدون شک دختر داشتن عالی‌ترین حس هر خانواده است.

مریم جلالی توضیح داد: این دختران روستا هستند که می‌توانند ارتباط بین نسلی را ایجاد کنند، چهار نقش دخترانگی، خواهرانگی، همسرانگی و مادرانگی در زنانگی خلاصه می‌شود و این نقش را کامل می‌کند.

جلالی تصریح کرد: مشارکت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هر آنچه در ادبیات توسعه به کار برده می‌شود را در روستا داریم. قطعأ همه اجزاء روستا می‌تواند زمینه‌ساز حضور توسعه و پیشرفت ما باشد.

وی گفت: زنان، روستاییان و ایرانیان ، سه کلید واژه اصلی تولید می‌کنند که می‌شود درباره آن صحبت کرد. وقتی از زن صحبت می‌شود  یعنی از آواها و نواها و قصه ها، دست پرورده ها، دست سازها و از تمام  آن چیزی صحبت می کنیم که به زندگی روح می‌دهد، زن مدیر تولید خانواده است. 

جلالی با اشاره به این مطلب که کلات مثل سر برگی بر پیشانی ایران است تاکید کرد: روستا یک جغرافیا نیست، روستا یک فرهنگ است. سهم زنان روستایی در تولید بیشترین سهم است، با تربیتش تولید اخلاق و قانون و با رفتارش تولید عشق و عاطفه می‌کند. 

وی تصریح کرد: عشایر مرز نشین را ببینید که چه امنیتی را تولید می کنند و با سلامتشان تولید مثل می کنند  و با کارآفرینی شان تولید ثروت می‌کنند. زن روستایی مولد است و از جان طبیعت می‌گیرد و به جان محیط اطرافش ارائه می‌کند.

گفتنی است این همایش از امروز صبح به مدت دو روز با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیر کل صنایع دستی خراسان رضوی و مسئولان استانی و محلی برگزار شده است و فردا ۲۷ مهرماه اختتامیه آن با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و برخی اساتید دیگر برگزار می شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.